fredag 1 oktober 2010

Ekonomisk Demokrati - redan nu!

Det här är första gången jag skriver något i det här systemet så. Det visar sig att jag har en lite annan syn än de flesta ekonomer på ekonomi. Därför delar jag nu med mig av mina egna tankar så får vi se vad det blir av det.

Jag börjar med en liten sak om ett sätt att se på pengar som kanske skulle kunna förändra lite.


Ekonomisk demokrati. Det var ett projekt som jag tror det var facket eller Socialdemokraterna drev någon gång på 80-talet. Resultatet av detta projekt blev de populära löntagarfonderna som jag också tror har försvunnit ner i glömskans djupa valv.

-----

Min tolkning av begreppet ekonomisk demokrati är att:         

Det har vi redan haft sedan århundraden.

De flesta vet bara inte om det.

I den ekonomiska demokratin använder vi pengar istället för röstsedlar. Att ge någon pengar därför att man får något bra tillbaka är som att rösta på ett parti eller en åsikt. Men i den ekonomiska demokratin är det val dygnet om och valet pågår ständigt över hela världen. Vårt val är fritt och Gud nåde den som försöker lägga sig i vad jag tycker och tänker.

Tyvärr har inte alla lika många röster utan några har många och andra har mindre. Några har inga egna utan stjäl av andra för att kunna rösta (köpa). Men vem har sagt att ekonomisk demokrati ska vara jämlik?

Varje gång vi använder en sedel för att rösta på den eller den korvmojen, frisören, bensinmacken eller flygbolaget så ger vi dom jobb. Jag gillar Benga bättre än Henke som frisör så därför röstar jag på honom med några hundra så länge som han klipper mitt hår så att jag är nöjd. Så länge jag och alla hans andra kunder ger honom pengar så klarar han sig på sitt jobb. Om ett företag får för lite röster går företaget omkull och måste sluta jobba. Om en arbetare inte får tillräckligt med röster för det arbete han utför på företaget blir han avskedad. Några röstar på SAAB, andra röstar på Volvo.

Företag som får många röster anställer flera som får dela på de många rösterna. Anställda som gör ett bra jobb och får många röster, inspirerar andra att göra likadant eller bättre så att de också ska få många röster.

Det finns folk som samlar på sig röstsedlar men som inte använder dom. Dom blir ekonomiskt feta heter det men egentligen så hindrar de en massa folk att få jobb eftersom de ligger på pengarna, flåt rösterna. Det är dumt.


Många skyller dagens ekonomiska problem på bankerna, politikerna, kapitalister, facket, med mera.

Alltid är det någon annan. Få ser och tar sitt eget ansvar. Få människor ser sitt fria val som en fantastisk möjlighet.


Jag tror att om majoriteten tänkte som jag, att det är hur man använder sina pengar, vem man röstar på, det är det som är själva basen i ekonomin, då skulle vi få en helt annan värld.

Det hela är alltså en pedagogisk fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar